Skoda 706 RT to samochód, którego przestawiać nikomu nie trzeba. Starsi czytelnicy doskonale pamiętają ją z polskich ulic, młodsi zapewne także mieli okazję spotkać ten pojazd, przeczesując Internet w poszukiwaniu najbardziej znanych samochodów z czasów Peerelu. Obok Jelcza 315 i Stara 200, była jedną z najpopularniejszych ciężarówek spotykanych na polskich drogach. W czasach, które pamiętam ja, w zdecydowanej większości spotkać można je było z zabudowami śmieciarek, polewaczek oraz wozów strażackich. Te ostatnie do dziś używane są w niektórych jednostkach Ochotniczych Straży Pożarnych.
Skoda 706 RT powstała na bazie poprzedniego modelu oznaczonego symbolem R. Ze swojego poprzednika przejęła przede wszystkim podwozie, które dostosowano do nowej, krótkiej kabiny. Do napędu nowej Skody zastosowano silnik wysokoprężny o pojemności 11,78l i mocy 160KM. Jednostkę napędową sprzężono z pięciobiegową, zsynchronizowaną skrzynią przekładniową. Silnik umieszczono tuż nad przednią osią. Napęd przenoszony był na tył za pomocą łączonego wału napędowego. Kabina Skody 706 RT była zabudowana na stałe, bez możliwości odchylania. Dostęp do komory silnika umożliwiał system klap. Skoda 706 RT posiadała pneumatyczne hamulce, wspomagane hamulcem silnikowym. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosiła 16t.
Samochód, dzięki opcji regulowania szerokości rozstawu osi, oferował szerokie spektrum zastosowań. Poza tradycyjnymi zabudowani skrzyniowymi i wywrotkami, na podwoziu Skody 706 RT budowano pojazdy strażackie, cysterny, śmieciarki oraz ciągniki siodłowe. Te ostatnie posiadały przedłużaną kabinę z czterema fotelami.
Niemal natychmiast po uruchomieniu produkcji seryjnej w 1957 roku, Skoda 706 RT eksportowana była do krajów demokracji ludowej. W Polsce najczęściej spotykano ją z zabudowami śmieciarek oraz ulicznych polewaczek. W byłej NRD, z racji zaprzestania w tym kraju produkcji ciężkich samochodów ciężarowych, to właśnie Skoda 706 RT stała się najpopularniejszą ciężarówką w końcu lat pięćdziesiątych i pierwszej połowie sześćdziesiątych.
Jako ciekawostkę podam, iż Skoda 706 RT dotarła także do Chin, gdzie powstawała w zakładach Sinotruk, jako Huange JN150. Nie był to jednak pojazd licencyjny, a kopia ciężarówki, wykonana przez jej czechosłowackich konstruktorów zaproszonych w tym celu do Chin.
Model Skody 706 RT chciałem mieć w kolekcji od dawna. Przegapiłem wysyp modeli produkowanych pod szyldem SSM i Premium Classixxs, toteż coraz trudniej było mi go zdobyć. Z pomocą przyszedł Piotrek z Kolekcja 1/43, który zgodził się wymienić na inny model. Tak oto mogę Wam dziś zaprezentować piękną miniaturkę sygnowaną logiem Start Scale Models.
Na pierwszy rzut oka model prezentuje się świetnie. Od razu zwróciłem uwagę na wspaniałe koła, w których starannie odwzorowano charakterystyczne felgi. Szczególnie widoczne w ciągniku siodłowym podwozie, również zachwyca ilością detali. Kabina odwzorowana i pomalowana została prawidłowo, choć montaż bocznych okienek mógłby być nieco staranniejszy. Przy całokształcie, jest to jednak naprawdę nieznaczący drobiazg. Dzięki jasnej kolorystyce wnętrza kabiny, możemy z powodzeniem podziwiać różnokolorowe, oddające rzeczywistość detale.
W tym modelu cieszy mnie tak naprawdę wszystko. Nic nie jest w stanie przysłonić uroku tej pięknej miniatury i ogromnie jestem wdzięczny Piotrkowi, że przyczynił się do tego, iż wreszcie Skoda 706 znalazła się w moim zbiorze. Nie ma sensu rozwodzić się dalej, myślę, że sami docenicie urok tego modelu. Zapraszam do obejrzenia kilku zdjęć.
Hermoso modelo, por aquí hemos tenido varios camiones Skoda antiguos en las calles.
OdpowiedzUsuńMe encantan estos bichos checos.
Abrazo!
Con nosotros en Polonia, Skoda 706 fue muy popular. Junto a Jelcz, Stara y camiones soviéticos, a menudo la podías encontrar en las calles.
UsuńAbrazo!
Witam model ok ładny sam poluje na ten model jak i na inne Skody/Liazy oczywiście są do kupna na stronach Czeskich ale z przesyłką 406 zł ,mowa tu o modelach kompletnych tak czy tak chyba na gwiazdkę se sprawie , pozdrawiam
OdpowiedzUsuńMyślę, że Skoda 706 RT z SSM czy Premium Classixxs warta jest zakupu, choćby dlatego, że lada moment całkowicie zniknie z rynku.
UsuńPozdrawiam;)
Miło ze strony Piotrka, że zgodził się na wymianę.
OdpowiedzUsuńModelik bardzo fajny :D
Pewnie, że fajny;) powiem Ci, że mieliłem w głowie pomysł wymiany dość długo nim zaproponowałem Piotrkowi;) zgodził się i dzięki temu, obaj możemy się pochwalić nowościami w kolekcji;)
UsuńPozdrawiam;)
Miniaturka prezentuje się znakomicie. Jak sam zauważyłeś, lekka niestaranność w montażu okien nie jest dyskwalifikująca przy tak wysokiej jakości modelu. Nawet gdyby wziąć pod lupę same żywiczne modele, to w 90% można się pewnie doszukać jakichś małych uchybień.
OdpowiedzUsuńGratuluję poszerzenia kolekcji!
Witaj Piotrze, ostatnio ssm stało się bardzo nierówne. Chodzi zapewne o to z jaką szybkością prezentują kolejne nowości. Czasem dostajesz model, który niczym nie odstaje od starszych produktów tej marki, a innym razem modelik woła o pomstę. Chodzą słuchy, że to dopiero początek kampanii SSM;)
UsuńPozdrawiam;)
Piękny model! Liczę, że zobaczę go na żywo :)
OdpowiedzUsuńPozdrawiam!
Piotr
Również, mam nadzieję, że bedę mógł Ci go zaprezentować;)
UsuńPozdrawiam;)