Dzięki wpisom Arka, oraz pojawieniu się w mojej kolekcji kilkunastu pojazdów z zachodu, pojeździliśmy sobie po świecie, uciekając na chwilę od radzieckiej myśli technicznej. Myślę więc, że najwyższy czas powrócić na wschód i zaprezentować Wam kolejny, ciekawy pojazd. Tym razem będzie to radziecki autobus wojskowy APP-66.
APP-66 powstał na zamówienie Ministerstwa Obrony z przeznaczeniem na wyłączność dla wojska radzieckiego. Bazą dla nowego autobusu wojskowego był doskonale znany i sprawdzony Gaz 66, z którego pochodził cały układ jezdny, podwozie oraz silnik. W grudniu 1984 roku przetestowano i pozytywnie zaopiniowano samochód, który już w 1985 roku trafił do produkcji seryjnej. Produkcję APP-66 podjęła 172. Centralna Fabryka Produkcji i Napraw Samochodów w Woronieżu.
Konstrukcja nadwozia autobusu oparta była w całości na metalowym, bardzo prostym nadwoziu. Profilowanych szyb i przetłoczeń nadwozia uniknięto z czystego pragmatyzmu. Autobus miał być prosty w naprawie, a każdy element nadwozia możliwy do wymiany lub uzupełnienia w każdych warunkach. We wnętrzu APP-66 przewidziano miejsca dla 19 osób. Na przestrzeni dwóch lat produkcji (1985 – 1987) wyprodukowano 800 sztuk APP-66. Według rosyjskich źródeł do dnia dzisiejszego na stanie armii pozostaje jeszcze kilka/kilkanaście sztuk APP-66. Większość została wycofana i przekazana w prywatne ręce.
APP-66 był ostatnim autobusem wojskowym zamówionym przez Ministerstwo Obrony, które postanowiło w przyszłości postawić na samochody ciężarowe przystosowane do przewozu żołnierzy.
Model, który chciałbym Wam pokazać dzisiaj, to produkt rosyjskiej Start Scale Models. Model obecny jest na rynku od kilku lat. Pierwotnie dostępny był w dwóch wersjach kolorystycznych – zielonej i żółto niebieskiej. Aktualnie miniatura w kolorze zielonym jest już dość trudno dostępna. Mi trafił się egzemplarz w barwach cywilnych. Jako ciekawostkę dodam, iż model przedstawia APP-66 z późnego okresu produkcji. Pierwsze egzemplarze różniły się od późniejszych gęstością kratownicy wlotu powietrza. Była to jedyna różnica pomiędzy pierwszymi, a późniejszymi egzemplarzami.
Model, jak wszystkie starsze wypusty SSM, wykonany jest bardzo ładnie. Nadwozie pokryte jest idealnym lakierem, wszystkie elementy spasowano starannie i czysto poskładano. Model jest bardzo prosty, podobnie jak jego oryginalny odpowiednik. Jeśli możemy mówić o jakichkolwiek detalach, to są to jedynie fototrawione wycieraczki, uszczelki wokół okien i głębia grilla oraz wlotów powietrza. Wnętrze modelu również pomalowano.
Model, jak wszystkie starsze wypusty SSM, wykonany jest bardzo ładnie. Nadwozie pokryte jest idealnym lakierem, wszystkie elementy spasowano starannie i czysto poskładano. Model jest bardzo prosty, podobnie jak jego oryginalny odpowiednik. Jeśli możemy mówić o jakichkolwiek detalach, to są to jedynie fototrawione wycieraczki, uszczelki wokół okien i głębia grilla oraz wlotów powietrza. Wnętrze modelu również pomalowano.
Model APP-66 z SSM to zdecydowanie miniatura kierowana do zagorzałych miłośników motoryzacji radzieckiej. Na pewno nie jest ani efektowny, ani rozpoznawalny - dlatego trudno porównywać go ze znanymi przez wszystkich Ziłami, KrAZami czy Kamazami. Nie mniej jednak, w historii motoryzacji radzieckiej zajmuje mocną pozycję i to właśnie dlatego znalazł się w mojej kolekcji. Zapraszam do galerii i obejrzenia kilku zdjęć oraz pozostawienia komentarza.
Świetna odmiana wśród ciężarówek, a po samych zdjęciach myślałem, że to starsza konstrukcja :)
OdpowiedzUsuńPozdrowienia
Faktycznie, auto może wyglądać dość archaicznie, ale jednak z założenia nie miało być ani piękne, ani podążać za stylistycznymi trendami. Mimo to uważam, że jest ładny:)
UsuńPozdrawiam;)
Interesante vehiculo, me gusta. y muy buena miniatura.
OdpowiedzUsuńsaludos!
Dziękuję Mariano, cieszę się, że model Ci się podoba.
UsuńPozdrawiam:)
¿1985? Pensé estar frente a un vehículo de los años sesenta.
OdpowiedzUsuńMe gustó mucho, tiene un aspecto de pequeño tanque soviético.
Abrazo!
¿Un pequeño tanque soviético? Creo que tienes razón, es un poco como un vehículo blindado, o ... un garaje con ruedas;) Me alegra que te guste.
UsuńAbrazos:)
Uwielbiam tę aplikację, nawet bardziej niż GAZ 66, który niedawno dotarłem do mojej kolekcji.
OdpowiedzUsuńCiekawe, że to ta sama rama, silnik, ale nie nadwozie, które jest zupełnie inne, co nadaje mu więcej piękna
Pozdrowienia
Miło mi, że model Ci się podoba Paul. Mimo swojej prostoty i mnie bardzo podoba się ten pojazd. Czekam na prezentację Twojego Gaza 66, jestem ciekawy Twojej opinii o modelu:)
UsuńPozdrawiam;)
Bardzo ładna, dobrze wykonana miniaturka. Gratuluję!
OdpowiedzUsuńTak Piotrze, to jeden z nieco starszych SSMów, dlatego poziom jego wykonania na pewno odstaje, w pozytywnym tego słowa znaczeniu, od tych, które serwują nam dzisiaj.
UsuńPozdrawiam;)
Buena miniatura de un autobús que parece claramente ser un descendiente de un camión... Una solución barata y práctica, para producirlo en masa.
OdpowiedzUsuńExcelente e interesante miniatura, te felicito por ella!
Saludos.
Es un diseño simple. No iba a ir mal, y si era necesario repararlo, la reparación debía ser simple y rápida. Creo que el modelo refleja perfectamente el carácter de este vehículo.
UsuńSaludos!
Ciekawe auto. Nawet nie wiedziałem, że takie istnieje. Pokazujesz dużo takich samochodów, o których człowiek nie ma pojęcia, dlatego warto tu wracać.
OdpowiedzUsuńCieszę się ogromnie, że prezentowane tu modele oraz moje wpisy powodują, że chce się tu wracać. To bardzo ważne dla mnie;)
UsuńPozdrawiam;)
Miło zobaczyć, że chronisz od zapomnienia takie niszowe modele.
OdpowiedzUsuńTak jak mówisz nic specjalnego, ale z drugiej strony właśnie to jest w nim wyjątkowe, prosty, od cepa. :)
Pozdrawiam
Dziękuję Damian, motoryzacja radziecka to kopalnia takich samochodów. O większości z nich nawet my tu w Polsce nie słyszeliśmy. Odkrywam je niemal co dzień.
UsuńPozdrawiam;)