niedziela, 2 grudnia 2018

Gaz 66 BM302 1:43 Автоистория (АИСТ)

Gaz 66 to jedna z moich ulubionych konstrukcji motoryzacyjnych. Zarówno wizualnie, jak i technicznie, jest to samochód, który ma w sobie to „coś”, co wzbudza moją wielka sympatię.  Poza tym, że auto po prostu mi się podoba, jest też jedną z najbardziej udanych i uniwersalnych konstrukcji motoryzacyjnych, jakie powstały w byłym Związku Radzieckim. 


Do napędu tej lekkiej ciężarówki użyto widlastej, ośmiocylindrowej jednostki benzynowej o pojemności 4,3l i mocy 120KM. Jeśli ktoś z czytelników miał styczność z tym samochodem, zapewne przypomina sobie jej charakterystyczny, przyjemny dla ucha, niski ton, który z powodzeniem może przywodzić na myśl bulgot amerykańskich muscle-carów. Pierwotnie Gaz 66 posiadał ładowność 2 ton, a jego dopuszczalna masa całkowita sięgała 5,5t. Samochód osiągał maksymalna prędkość 95km, zużywając przy tym ok. 28l paliwa na 100km. 


Wóz, jak na typowego konia roboczego przystało, w kwestii wygód oferował absolutne minimum. Z założenia miał być pojazdem prostym, nie awaryjnym, wytrzymałym i zdolnym do pracy w każdych warunkach. Całkowicie spełniał te założenia i dlatego znalazł bardzo szerokie zastosowanie w każdej dziedzinie transportu. Poza wojskiem, służbami mundurowymi oraz strażą pożarną, Gaza 66 upodobały sobie przedsiębiorstwa, dla których samochód zdolny operować w trudnym terenie był absolutnie niezbędnym narzędziem. Na podwoziach Gaza 66 instalowano najróżniejsze zabudowy, którym  z racji ich mnogości, należałby się osobny wpis.  
Jedno z ciekawszych urządzeń, jakie spotkać było można na podwoziu Gaza 66, była wiertnica BM302. Urządzenie to produkowane przez fabrykę Stroymash od 1970 roku, przeznaczone było do wiercenia otworów w glebach rozmrożonych oraz zamarzających kategorii I – IV. Najczęściej stosowano je podczas budowy linii energetycznych oraz komunikacyjnych. Głębokość otworu, jaki można było wykonać za pomocą BM302, wynosiła 3m. Możliwości terenowe Gaza 66 pozwalały na wykonywanie prac w trudno dostępnych miejscach. 

Model, który widzicie na zdjęciach wyprodukowany został przez rosyjską Автоистория (АИСТ). Pojawienie się tego modelu na rynku pod szyldem Автоистория (АИСТ) bardzo pozytywnie mnie zaskoczyło. Dlaczego? Dlatego, moi mili, iż jest on niemal identyczny z modelem siostrzanej SSM. Od swojego droższego odpowiednika, modelik Автоистория (АИСТ) różni się jedynie brakiem fototrawionych wycieraczek oraz kolorem samej wiertnicy, który w droższej wersji jest pomarańczowy. Niewielkie, dostrzegalne różnice w montażu w obecnej chwili, gdy poziom SSM mocno spada, zdają się nie mieć znaczenia. Znaczenie ma cena, która w przypadku modelu Автоистория (АИСТ) jest o 2/3 niższa aniżeli modelu SSM.  Przyznam, że w tej sytuacji dokładanie tak dużej kwoty do modelu gablotkowego, jest zbędnym luksusem. Zwłaszcza,  że jak pewnie sami zauważyliście, model prezentuje się całkiem dobrze.

Zapraszam serdecznie do galerii i samodzielnej oceny budżetowej wersji Gaza 66 z zabudową BM302. 



















11 komentarzy:

  1. Fajnie całość wygląda :)
    Nie wiedziałem wcześniej, że wiertnica w tym modelu jest ruchoma. Szczerze mówiąc najbardziej właśnie to mnie zaskoczyło :)
    Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Arku, jak widzisz można ją ustawić w pozycji transportowej lub roboczej. Banalny zabieg, ale daje dużo radości i podnosi walory modelu;)
      Musze przyznać, że i ja jestem pozytywnie zaskoczony tym modelem.

      Pozdrawiam;)

      Usuń
  2. Espectacular camión GAZ; además, todo el equipo de perforación se ve excelente y muy bien detallado.
    Tus camiones son increíbles Szymon.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hola Juan, es muy agradable escuchar esas palabras de ti;) Me alegro de que te guste este modelo. Todavía tengo algunas diferencias que mostrar. Espero no aburrirte con estos camiones :)

      Saludos!

      Usuń
  3. Ruchome elementy niewątpliwie dodają miniaturce uroku. Ta zieleń taka żołnierska, czy mi się tylko wydaje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to typowo wojskowa zieleń. Swoją drogą w motoryzacji radzieckiej, po za białym i niebieskim to chyba najpopularniejszy kolor;)

      Usuń
  4. Otra pieza increíble, Szymon! Qué buenos hallazgos nos traes!
    La primera vez que veo un camión para sondaje, y además ruso. Y no le falta detalle.
    Veo sorprendido la enorme gama de camiones soviéticos que existieron, incluyendo sus aparejos.

    Felicitaciones por la pieza y un saludo desde España.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Antonio, tienes que creerme, pero me sorprendo con lo que se produjo en la Unión Soviética. La cantidad de prototipos y vehículos que desconocemos es enorme. Me alegro de que te guste el modelo. También saludo calurosamente desde Polonia nublado y frío.

      ;)

      Usuń
  5. Rzeczywiście AIST na tle SSM zaczyna wypadać coraz lepiej. Co prawda, szkoda, że ze względu na spadek jakości SSM, a nie wzrost AIST, ale i tak w porządku. Tak jak piszesz, za względnie niską cenę mamy fajny model.
    Wiertnica mi się podoba, szczególnie że jest ruchoma :)
    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aist niestety jest dość nierówny. Niektóre modele niemal dościgają swoich droższych braci, inne z kolei nawet nie mogą sobie obok nich stanąć. W tym przypadku, jest zdecydowanie in plus. Model niewiele różni się od swojego droższego odpowiednika, więc tak, jak napisałem, niema sensu przepłacać;)

      Pozdrawiam;)

      Usuń
  6. Świetny model, świetny pierwowzór, coż chcieć więcej:)? A na poważnie to rzeczywiście nie warto przepłacać, skoro oba modele tak nie wiele się różnią.

    OdpowiedzUsuń