sobota, 2 kwietnia 2016

Tarpan 237 1:43 Ist Models

Poczciwy Tarpan coraz szybciej odjeżdża w zapomnienie. Ostatnie egzemplarze umierają zaparkowane w szopach, zaroślach czy po prostu porzucone gdzieś w równie zapomnianych miejscach. Korozja, czas i małe zainteresowanie marką, są dziś ich największym wrogiem. Szkoda, bo to jakże oryginalne auto, mimo setek wad zasługuje na uwagę, choćby ze względu na swój wielki wkład w rozwój polskiej wsi, drobnej przedsiębiorczości i lekkiego transportu.



Kto nie pamięta widoku włoszczyzny sprzedawanej na targowiskach prosto z „paki” Tarpana, Żuka czy Nysy? Na śląskich drogach, widok przeładowanych węglem Żuków i Tarpanów jeszcze w końcówce lat 90-tych nie był niczym osobliwym.  Dziś to już jedynie historia. Przyznam szczerze, że gdyby nie chiński producent modeli samochodów Ist Models, na rynku nie byłoby zapewne żadnej miniatury Tarpana. Wtórne zainteresowanie marką pojawiło się po wprowadzeniu na rynek serii Kultowych Aut Peerelu, w której, w kilku odsłonach dostępne były, aż trzy wersje tego samochodu. Opisywałem już wcześniej Tarpana 233, Honkera oraz model 237 z wspomnianego wydawnictwa.

Dzisiaj chciałbym pokazać Wam gablotkową wersję Tarpana 237, który przyjechał do mnie… z Moskwy. Polityka dystrybutorów modeli, a zwłaszcza tych szumnie zwanych oficjalnymi, czasem głęboko mnie zastanawia. Co mi po tym, że mogę kupić Delahaye czy Packarda, skoro Tarpana muszę ściągać, aż z serca Rosji? Aż boję się myśleć gdzie będę musiał szukać nowych wypustów Ist Models, w których znalazła się m.in. Syrena Bosto i Mikrus… Wróćmy jednak do modelu, który od niedawna cieszy moje oczy. Tarpan 237 z Ist Models to naprawdę świetna miniatura. Samochodzik odwzorowany jest bardzo dobrze, poziom detali oraz montaż nie pozostawiają wiele do życzenia. Być może, jedynie proporcje lusterek oraz znaczka na wlocie powietrza mogą budzić lekkie wątpliwości, nie są to jednak mankamenty przekreślające choćby w ułamku efekt, jaki wywołuje ów model. Warto zwrócić uwagę na piękne, chromowane obwódki okien, doskonale prezentujące się felgi oraz plandekę z charakterystycznymi zapinkami. Podsumowując, model oceniam bardzo wysoko i jestem niesamowicie dumny, iż znalazł się w moim zbiorze. Zapraszam serdecznie do galerii i oceny mojego nowego eksponatu.











14 komentarzy:

  1. Cześć Szymonie ! Piękny model, który zrobił na mnie niesamowite wrażenie gdy go wczoraj mogłem zobaczyć na żywo :) Też byłbym dumny gdyby takiej klasy model zagościł w mojej kolekcji !

    Pozdrawiam !

    Piotr

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mogłeś go obejrzeć na żywo;) sam wiesz, że niewiele brakowało...:)

      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. Piękny model, bardzo fajnie wykonany. W porównaniu do KAP to, moim zdaniem, niebo a ziemia. Co do nowych wypustów IST Models, to przyznam że nie mam pojęcia co się z nimi dzieje. Na oficjalnej stronie producenta jest infromacja o wrześniu 2015, ale nigdzie, w żadnym sklepie internetowym ich nie widziałem.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, nie ma co porównywać. Nowych ISTów jak na razie tez nie widziałem w sklepach ani na portalach ale wiem, że jeden ze znajomych nabył Mikrusa więc w sprzedaży już gdzieś są, pytanie tylko gdzie. Najpewniej bezpośrednio w sklepie producenta.

      Pozdrawiam!

      Usuń
  3. W pierwszej kolejności, bardzo lubiłem prawdziwy przedmiot, nieznany dla mnie.
    Następnie model jest oczywiście przyjemne. Przechodzenie do tyłu na swoim blogu, mogę porównać i docenić zalety tej konkretnej IST i rozumiem swoje zadowolenie.
    Uśmiechnąłem się ze wspomnieniami "pick up" przeliczonych warzywami mobilnych, a stary bazarach w moim mieście, też.

    Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pablo, przyjacielu, bazary z warzywami sprzedawanymi prosto z samochodów to najpewniej widok znany na całym świecie. W Polsce jest ich już coraz mniej, a szkoda bo miały swój niepowtarzalny klimat. Cieszę się, że mój Tarpan Ci się podoba i że pokusiłeś się o porównanie z wcześniejszymi modelami. Bardzo dziękuję Ci za wizytę i zapraszam ponownie;)

      Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Coche muy raro este Tarpan, pero quizás por eso mismo, muy bello! Me encanta la lona que cubre el sector de carga.
    Abrazo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bienvenido Juanh ! Tarpan una vez muy popular en los agricultores de automóviles Polonia . No era ni permanente ni fiable , y no se ha demostrado su eficacia en el campo . Él fue por un bastante barato y fácil de reparar . Hoy en día ya es una rareza. Me alegro de que el modelo que te gusta .

      Saludos!

      Usuń
  5. Muy bueno, para mí IST es una marca que tiene artículos originales y de mucha calidad. Se nota la diferencia con los coleccionables baratos! Tu versión es muy curiosa y la marca es totalmente desconocida en España.

    Gracias por ponerlo, siempre se aprende mucho en los blogs de los colegas coleccionistas.

    Saludos!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hola , me alegro de que le guste mi Tarpan . En Polonia , fue un coche muy popular la agricultura . Niestetey hoy es difícil ahora para encontrarse con él en la calle . Los recuerdo muy bien, pero desde la infancia .

      Saludos!

      Usuń
  6. Witam.
    Model bije Tarpana z KAPu w każdym szczególe. Choć widziałem ostatnio tarpany na Motor Show moim zdaniem lepiej wychodzą na zdjęciach niż w realu ;).
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cześć, to dokładnie ten sam model tyle, że w wersji gablotkowej a nie gazetowej. Detale robią olbrzymie wrażenie. Cieszę się że Ci się podoba.

      Pozdrawiam!

      Usuń
  7. Tarpan super wlasnie czekam na dostawe ,mysle ze kap sie chowa i troche smieszy mnie jak ludzie pisza ze ist to to samo i nie warto przeplacac ,owszem sa wyjatki ze nie warto jednak w 90% uwazam ze warto

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż, sporo racji w tym, że IST i KAP jest tym samym;) producent ten sam, matryca ta sama, części te same - tylko dopracowanie szczegółów lepsze;) Też uważam, że w kwestii porównań Kap nijak ma się do gablociaka, ale KAP jest taki jaki musi być model za kilka złotych. Inną kwestią jest to czy komuś to wystarcza, czy nie.

      Usuń