Zapotrzebowanie na samochody radzące sobie w trudnym terenie w latach 70-tych rosło w Polsce bardzo szybko. W związku z wszelakimi trudnościami, na których czele stało radzieckie „Niet!”, a dopiero po nim wszelkie inne prozaiczne dość powody, o konstruowaniu od podstaw i produkowaniu własnego samochodu terenowego nie było można nawet marzyć. Mimo to, próby sprostania stworzenia terenówki z posiadanych zasobów podjął się Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Osobowych.
Za bazę dla nowo powstającego samochodu posłużył oczywiście kultowy „kanciak” w wersji kombi, do którego zamontowano podzespoły radzieckiej Łady Nivy. Z braku dokumentacji trudno dziś określić jak ów pojazd zachowywał się w takiej konfiguracji. Podobno próby zarówno drogowe jak i terenowe wypadły dobrze i mimo znacznie zwiększonego apetytu na paliwo samochód zdawał się pozytywnie zaskakiwać. Trudno to jednak zweryfikować gdyż jak wspomniałem nie zachowała się żadna dokumentacja dotycząca wyników testów Fiata 125p 4x4. Terenówka niestety nie trafiła na swoje czasy. Rosnące niepokoje społeczne, zmierzch gierkowskiej „złotej ery” oraz problem z dostępem do części radzieckiej Nivy, przyczyniły się do zarzucenia projektu. Z kilku powstałych prototypów najpewniej został tylko jeden, a przynajmniej oficjalnie wiadomo o jednym egzemplarzu, wystawionym w warszawskim Muzeum Motoryzacji. Być może jakiś Fiat 125p 4x4 oczekuje jeszcze na lepsze czasy w czyjejś szopie wraz z zagubioną dokumentacją? Mój egzemplarz to oczywiście kolejne wydawnictwo serii Kultowych Aut PRLu. Wiadomość, iż samochód ma ukazać się na łamach wydawnictwa bardzo mnie ucieszyła, bo nie spodziewałem się takiej perły pod szyldem KAP. Sam model wykonano naprawdę ładnie i co zasługuje na uwagę – czysto. Posiada on co prawda kilka drobnych mankamentów odziedziczonych po swoim protoplaście (Fiacie 125p Kombi IST Models), jednak i tak robi ogromne wrażenie na oglądających. Zapraszam, zatem do obejrzenia mojego, zasłużenie kultowego Fiata 125p 4x4.
Za bazę dla nowo powstającego samochodu posłużył oczywiście kultowy „kanciak” w wersji kombi, do którego zamontowano podzespoły radzieckiej Łady Nivy. Z braku dokumentacji trudno dziś określić jak ów pojazd zachowywał się w takiej konfiguracji. Podobno próby zarówno drogowe jak i terenowe wypadły dobrze i mimo znacznie zwiększonego apetytu na paliwo samochód zdawał się pozytywnie zaskakiwać. Trudno to jednak zweryfikować gdyż jak wspomniałem nie zachowała się żadna dokumentacja dotycząca wyników testów Fiata 125p 4x4. Terenówka niestety nie trafiła na swoje czasy. Rosnące niepokoje społeczne, zmierzch gierkowskiej „złotej ery” oraz problem z dostępem do części radzieckiej Nivy, przyczyniły się do zarzucenia projektu. Z kilku powstałych prototypów najpewniej został tylko jeden, a przynajmniej oficjalnie wiadomo o jednym egzemplarzu, wystawionym w warszawskim Muzeum Motoryzacji. Być może jakiś Fiat 125p 4x4 oczekuje jeszcze na lepsze czasy w czyjejś szopie wraz z zagubioną dokumentacją? Mój egzemplarz to oczywiście kolejne wydawnictwo serii Kultowych Aut PRLu. Wiadomość, iż samochód ma ukazać się na łamach wydawnictwa bardzo mnie ucieszyła, bo nie spodziewałem się takiej perły pod szyldem KAP. Sam model wykonano naprawdę ładnie i co zasługuje na uwagę – czysto. Posiada on co prawda kilka drobnych mankamentów odziedziczonych po swoim protoplaście (Fiacie 125p Kombi IST Models), jednak i tak robi ogromne wrażenie na oglądających. Zapraszam, zatem do obejrzenia mojego, zasłużenie kultowego Fiata 125p 4x4.
Bardzo fajny modelik. Szkoda że nie wszystkie propozycje KAP prezentują taki poziom.
OdpowiedzUsuńZgadzam się z Tobą. Jest kilka modeli KAP na nieco wyższym poziomie i z pewnością ów fiacik wpisuje się w to grono.
UsuńZawsze podobało mi się Fiat 125, więc byłem bardzo podekscytowany, kiedy przeczytałem o wersji 4 x4. Szkoda, że samochód nigdy nie przeszedł na etapie prototypu: tak naprawdę to ma spore szczęście.
OdpowiedzUsuńPozdrowienia
Witaj Pablo!
UsuńFiat 125p 4x4 to kawał polskiej motoryzacji mimo, iż nigdy nie trafił do seryjnej produkcji. Dziękuję za wizytę.
¡Un 125 4x4!
OdpowiedzUsuńGran modelo, ideal para el Dakar.
Lástima que nunca corrió...
Abrazos!
Bienvenido Juanh !
UsuńDesafortunadamente , Fiat 125p 4x4 nunca tuvo la oportunidad de comprobar en cualquier rally. El único ejemplar sobreviviente se exhibe en el Museo del Automóvil en Varsovia .
Abrazos!
Realmente sorprendido, en Argentina tuvimos el Fiat 125, idéntico a éste, pero nunca 4X4 y con ruedas tan grandes.
OdpowiedzUsuńLuce muy bien!
Bienvenido Amigo!
UsuńFue producido sólo unos pocos prototipos de Fiat 125p 4x4. El coche era una combinación de Fiat 125p Lada Niva raíces y. Desafortunadamente, este día la única copia.
Very nice model!!!!
OdpowiedzUsuńThank you for your visit. I am glad that you liked this model .
UsuńNo i to jest właśnie KULTOWE auto! Wspaniały.
OdpowiedzUsuńDobrze to ująłeś. Kultowy w każdym calu.
Usuń