Od KrAZa 214 wszystko się zaczęło. Początkowo fabryka założona w 1945 roku w Krzemieńczuku produkowała elementy mostów oraz maszyny rolnicze. Łączna długość wyprodukowanych w zakładach mostów wynosiła w latach 1945 – 53 blisko 30 km. Mosty z Krzemieńczuka połączyły m.in. brzegi Dniepru, Moskwy, Dźwiny i Wołgi. W roku 1958 wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na samochody ciężarowe postanowiono uruchomić w istniejącej już fabryce linię produkcyjną.
Sam KrAZ 214 nie był autorską konstrukcją zakładów w Krzemieńczuku gdyż pierwotnie produkowany był jako YAZ 214 w zakładach samochodowych w Jarosławiu. Produkcja pojazdu odgórnym dekretem ówczesnych władz, została przeniesiona do nowego zakładu w Krzemieńczuku i tu zadomowiła się na dobre. W roku 1963 samochód doczekał się pierwszej modernizacji polegającej na zastosowaniu instalacji elektrycznej o napięciu 24V. Ta wersja produkcyjna oznaczona została symbolem 214B i produkowana była do roku 1967, kiedy to z taśmy zjechał pierwszy model 255. KrAZy 214 znalazły zastosowanie oczywiście głównie w armii. Kolejnymi masowymi odbiorcami samochodów były firmy związane z przemysłem naftowym i gazowym. Samochód z racji mocy oraz gabarytów sprawdzał się także doskonale w lotnictwie jako pojazd lotniskowy używany do holowania samolotów o masie do 75t. Co ciekawe w tej ostatniej roli KrAZy 214 występują do dziś. Mój egzemplarz KrAZa 214 to oczywiście model w skali 1:43 sygnowany logiem rosyjskiej firmy Nash Avtoprom. Jak widać na zdjęciach miniaturka robi świetne wrażenie zarówno jeśli mówimy o poziomie detali, montażu i malowaniu. Zasadniczo nic nie można jej zarzucić gdyż nadwozie jak i podwozie wykonano w tym przypadku z należytą starannością i dbałością o detale, co czyni z modelu naprawdę atrakcyjny eksponat. Zapraszam zatem do obejrzenia zdjęć mojego egzemplarza KrAZa 214.
Bello KrAZ, muy parecido al anterior que nos has presentado.
OdpowiedzUsuńGusto mucho de estos modelos Finster.
Abrazos!
Me alegro de que te gustan estos modelos. Pronto voy a mostrar más modelos nuevos en mi colección . Gracias por su visita y amables palabras .
UsuńGreetings!
Też się przyłączę do gratulacji. Naprawdę ciekawy model. Ja co prawda nie pamiętam takich Krazów ale i tak robi wrażenie.
OdpowiedzUsuń