Długo czekałem na ten model. Od pierwszych zajawek w sieci do dnia, kiedy wreszcie wszedłem w posiadanie jednego egzemplarza, minęło kilka miesięcy przepełnionych wyczekiwaniem aż nadarzy się okazja zakupu wspaniałego, piaskowego KrAZa 256. Dlaczego akurat piaskowego? Ano, dlatego że pamiętam z dzieciństwa dokładnie taką wywrotkę pracującą przy budowie nowej drogi nieopodal mojego domu. Wtedy właśnie ów potężny, głośny KrAZ 256 najbardziej działał na moją wyobraźnię i dokładnie taki musiał znaleźć się w moim skromnym zbiorze.
Z niekrytą radością oznajmiam wszem i wobec, że w końcu się znalazł. Chciałbym jednak na początek przybliżyć Wam nieco historii pojazdu, którego miniaturkę prezentuję na poniższych zdjęciach. W czerwcu 1948 roku w ukraińskim Krzemieńczuku rozpoczęła działalność fabryka części mechanicznych. Równo dziesięć lat po uruchomieniu zakładu, fabryka rozpoczęła produkcję samochodów ciężarowych, wśród których znalazły się kolejno modele 214, 219, 221 i 222, aż do roku 1965 kiedy to na rynku pojawił się model 256 będący kolejną, zmodernizowaną wersją wszystkich wymienionych. To ciężkie i toporne auto, podlegając kolejnym modernizacjom, pozostawało w produkcji do 1995 roku. Następujące dość wolno ulepszenia pojazdu generalnie skupiano jedynie na podzespołach mechanicznych, dlatego KrAZ 256 do końca produkcji pozostawał wizualnie oparty na swoim protoplaście. Co ciekawe od roku 1978 produkowano równolegle modele z nową kabiną. Szczerze mówiąc nie wiem dlaczego model 250 miał już nową kabinę, a modele 255, 256 i 257 starą. Nowsza wersja KrAZa oznaczona symbolem 256B pojawiła się w roku 1977 i podobnie jak w przypadku poprzednich skupiła się głównie na podzespołach mechanicznych. Moja miniaturka KrAZa to właśnie model 256B sygnowany logiem Avtoistoriya. Model wykonano w skali 1:43. Proste porównanie z innymi samochodzikami w tej samej skali oddaje duże gabaryty oryginalnego KrAZa. Sam modelik prezentuje się bardzo okazale i choć na rynku dostępnych jest kilka wersji kolorystycznych, to właśnie w piaskowej wygląda moim zdaniem najlepiej. Bardzo ładnie odwzorowano bryłę kabiny, charakterystyczny wlot powietrza oraz „boxy” z reflektorami. Wyważona warstwa lakieru podkreśla linie podziału blach, dzięki czemu model charakteryzuje się dużym realizmem. Równie dobrze odwzorowane są felgi oraz opony pojazdu. Pełni szczęścia dopełniają doskonałe wycieraczki przednich szyb i klamki drzwi. Gwoli podsumowania powiem tylko, że jestem bardzo zadowolony, że ów modelik znalazł się w moim zbiorze i już niebawem będę miał okazję porównać go z produktem innej rosyjskiej firmy.
Z niekrytą radością oznajmiam wszem i wobec, że w końcu się znalazł. Chciałbym jednak na początek przybliżyć Wam nieco historii pojazdu, którego miniaturkę prezentuję na poniższych zdjęciach. W czerwcu 1948 roku w ukraińskim Krzemieńczuku rozpoczęła działalność fabryka części mechanicznych. Równo dziesięć lat po uruchomieniu zakładu, fabryka rozpoczęła produkcję samochodów ciężarowych, wśród których znalazły się kolejno modele 214, 219, 221 i 222, aż do roku 1965 kiedy to na rynku pojawił się model 256 będący kolejną, zmodernizowaną wersją wszystkich wymienionych. To ciężkie i toporne auto, podlegając kolejnym modernizacjom, pozostawało w produkcji do 1995 roku. Następujące dość wolno ulepszenia pojazdu generalnie skupiano jedynie na podzespołach mechanicznych, dlatego KrAZ 256 do końca produkcji pozostawał wizualnie oparty na swoim protoplaście. Co ciekawe od roku 1978 produkowano równolegle modele z nową kabiną. Szczerze mówiąc nie wiem dlaczego model 250 miał już nową kabinę, a modele 255, 256 i 257 starą. Nowsza wersja KrAZa oznaczona symbolem 256B pojawiła się w roku 1977 i podobnie jak w przypadku poprzednich skupiła się głównie na podzespołach mechanicznych. Moja miniaturka KrAZa to właśnie model 256B sygnowany logiem Avtoistoriya. Model wykonano w skali 1:43. Proste porównanie z innymi samochodzikami w tej samej skali oddaje duże gabaryty oryginalnego KrAZa. Sam modelik prezentuje się bardzo okazale i choć na rynku dostępnych jest kilka wersji kolorystycznych, to właśnie w piaskowej wygląda moim zdaniem najlepiej. Bardzo ładnie odwzorowano bryłę kabiny, charakterystyczny wlot powietrza oraz „boxy” z reflektorami. Wyważona warstwa lakieru podkreśla linie podziału blach, dzięki czemu model charakteryzuje się dużym realizmem. Równie dobrze odwzorowane są felgi oraz opony pojazdu. Pełni szczęścia dopełniają doskonałe wycieraczki przednich szyb i klamki drzwi. Gwoli podsumowania powiem tylko, że jestem bardzo zadowolony, że ów modelik znalazł się w moim zbiorze i już niebawem będę miał okazję porównać go z produktem innej rosyjskiej firmy.
¡Hermoso camión KrAZ Finster! Un gran camión hecho en la Fábrica de Automóviles de Kremenchuk, en Ucrania.
OdpowiedzUsuńMe gusta mucho su color marrón.
Abrazos!
Beautiful truck KrAZ Finster! A beautiful truck made in the Kremenchuk automotive factory in Ukraine.
I love your brown color.
Hugs!
Thank You Juanh. I think too that brown colour is amazing;)
UsuńRegards!
Widzę, że ostatnio gustujesz w ciężarówkach. Naprawdę fajnie zrobione, warte uwagi. Pozdrowienia :D
OdpowiedzUsuńPrzybyło mi ostatnio trochę ciężarowych ale i ciekawe osobówki się niebawem pojawią.
UsuńPozdrawiam
Interesting this Kraz
OdpowiedzUsuńThe color suits her well
regards
Dziękuję SEAT PC, cieszę się, że podoba Ci się ten model.
UsuńPozdrawiam:)
W świetnym kolorze jest ten Twój. Oba moje mogą się przy nim schować :)
OdpowiedzUsuńPozdrowienia
Jeśli dobrze pamiętam, masz pomarańczowego, wygląda całkiem nieźle. Co do kolorystyki pozostałych trudno mi jest się wypowiadać, bo historia pokazała, że samochody radzieckie potrafiły czasem zaskoczyć kolorystyką.
UsuńA takiego KrAZa widywałem jako dzieciak na żywo i kiedy zobaczyłem, że jest dostępny w takiej samej kolorystyce, musiałem go mieć;)
Pozdrawiam;)
Mam pomarańczowy i żółty, jednak to ten Twój jest genialny ;)
UsuńPozdrowienia