Skoda 120 produkowana była w
latach 1976 – 1990 w zakładach w Mlada Boleslav na terenie byłej
Czechosłowacji. Samochód ten dostępny był na rynkach w siedmiu różnych wersjach
produkowanych równocześnie lub następujących po sobie. Klient mógł więc nabyć m.in.
wersję oznaczona symbolem L (de Luxe), LE (de Luxe Economic) lub LS (Super de
Luxe). Wszystkie oczywiście różniły się standardem wyposażenia. Prócz wymienionych
dostępne były także wersje GL, GLS oraz LX i standardową nieposiadającą
oznaczeń literowych.
Wóz napędzany był wolnoobrotowym silnikiem o pojemności
1174 cm3, który podczas pracy wydawał bardzo charakterystyczny niski
dźwięk. Silnik umieszczony był z tyłu pojazdu i przekazywał napęd na oś tylną.
Ciekawym pomysłem było umieszczenie chłodnicy z przodu, co powodowało, iż
dostarczenie chłodziwa do silnika wymagało od użytkownika zapełnienia ponad
jedenastolitrowego zbiornika na płyn chłodzący. Ten dostarczany był systemem
przewodów ciągnącym się przez całą długość pojazdu. Skoda 120 oferowała za to
dwa bagażniki umieszczone z przodu pod maską oraz z tyłu za siedzeniami, tuż
przed przedziałem silnikowym. Takie rozwiązanie powodowało, iż przód pojazdu
był bardzo lekki, co nie pozostawało bez wpływu na prowadzenie auta. Łącznie
wyprodukowano ponad milion egzemplarzy Skody 120 w różnych wersjach. Samochód
dostępny był poza rynkami państw bloku wschodniego m.in. w Finlandii i Wielkiej
Brytanii. Model widoczny na zdjęciach to
oczywiście miniaturka dostępna w kolekcji Kultowych Aut PRLu. Szczerze
przyznam, iż uważam go za jeden z najlepszych, jeśli nie najlepszy w serii.
Wykonany jest na wysokim poziomie, doskonale odwzorowano bryłę nadwozia oraz
detale w postaci charakterystycznych klamek, spojlera, tylnych reflektorów czy
felg. Wszystkie elementy spasowano ze sobą bardzo dobrze. Zaryzykowałbym stwierdzenie,
że prezentowany model Skody 120 przewyższa zarówno odwzorowaniem jak i jakością
niektórych detali model Abrexu.
Muy bello Skoda, y en color anaranjado, más lindo aun.
OdpowiedzUsuńAbrazos!