W 1946 roku w Centralnym Urzędzie
Planowania powstała komisja mająca za zadanie przygotowanie podstaw do budowy
polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Bardzo szybko prace komisji zaowocowały
podpisaniem umowy licencyjnej z włoskim Fiatem, na mocy której produkowany miał
być w Polsce model 1100. Już w 1948 rozpoczęto budowę fabryki mającej produkować
licencyjne Fiaty. Niestety decyzją Józefa Stalina, który współpracę
socjalistycznej Polski z kapitalistycznymi Włochami uważał za wysoce
niestosowną, pracę nad budową fabryki zatrzymano.
W ramach bratniej współpracy,
która kosztowała stronę Polską blisko 400 mln ówczesnych złotych, przekazano
nam plany radzieckiego samochodu osobowego Gaz 20 Pobieda. Chcąc nie chcąc
pierwsza Warszawa, bo takie nadano imię nowemu „polskiemu” pojazdowi, zjechała
z taśmy produkcyjnej 6 listopada 1951 roku. Do roku 1956 samochody produkowane
były z części dostarczanych ze Związku Radzieckiego. Dopiero po tej dacie
zaczęto wóz montować w całości z części polskich. Mimo dość optymistycznych założeń,
iż poziom produkcji rocznej sięgnie 25 tysięcy sztuk, w roku 1955 wyprodukowano
zaledwie jedną piątą zakładanej liczby. Warszawa M20 napędzana była
dolnozaworowym silnikiem benzynowym o pojemności 2120 cm3 i mocy 50
KM, pozwalający na rozpędzenie pojazdu do ok. 100 km/h.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz