czwartek, 13 lutego 2014

ZSD Nysa N59 1:43 PRL DeAgostini/IST

       Na początku lat 50-tych Fabryka Mebli Stalowych „Zachód” w Nysie przeprofilowana została na potrzeby produkcji nadwozi samochodowych. Początkowo wytwarzano niej głównie różnego zastosowania nadwozia dla samochodów Lublin 51 oraz Star 20. W roku 1957 na wyższych szczeblach władzy podjęto decyzję o konieczności zaprojektowania samochodu dostawczego wg ścisłych wytycznych opartych na dostępnych w kraju podzespołach. Równocześnie z rozpoczęciem prac w FSC w Lublinie także nyscy konstruktorzy zaczęli projektować swój pojazd. 


       Już w grudniu tego samego roku gotowych było 13 egzemplarzy oznaczonych symbolem N57. Większość podzespołów nowego pojazdu pochodziła oczywiście z Warszawy M20. Do napędu modelu N57 zastosowano silnik benzynowy M-20 o pojemności 2120 cm3 i mocy 36KM, który rozpędzał auto do 90 km/h spalając przy tym 14l paliwa na setkę. W roku 1958 wyprodukowano już 313 pojazdów oznaczonych wg rocznika symbolem N58. W wyniku badań i obserwacji użytkowanych pojazdów serii N57 i N58 konstruktorzy poddali samochód znacznym modyfikacjom, czego wynikiem było wprowadzenie w roku 1959 nowego modelu oznaczonego tradycyjnie symbolem N59. Poza modyfikacjami typowo mechanicznymi, w samochodzie zastosowano m.in. nowe, większe ogumienie, wprowadzono zmiany w instalacji elektrycznej oraz rozpoczęto budowę pierwszych mikrobusów oraz sanitarek na bazie pojazdu. Także w roku 1959 rozpoczęto eksport samochodów za granicę.
      Poniższy modelik pochodzi z kolekcji KAP. Moim zdaniem wykonany jest całkiem ładnie. Dwukolorowy lakier, w typowych odcieniach dla tamtego okresu, prezentuje się świetnie.  Cienkie wycieraczki sprawiają wrażenie zachowujących proporcję. Zadbano także o lusterko.  Mój konkretny egzemplarz nie posiadał też żadnych „wad produkcyjnych” w postaci źle założonych opon, wylatujących świateł czy linii papilarnych utrwalonych farbą na szybach. Pod tym względem nie mogę mu absolutnie nic zarzucić.  Ogólnie rzecz biorąc jestem zadowolony, że pojawił się w serii, bo jakby nie patrzeć takie właśnie samochody powinny stanowić jej trzon.











3 komentarze:

  1. Za niedługo kupie go na stronce KAPu wraz z innymi modelami

    OdpowiedzUsuń
  2. Very good model and very showy.
    I also do not see defects, it is very simple but charming.

    Nice to see your models.

    I put your blog to my friends list

    A big hello

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thank you my friend! Thank you for adding me to your friends list. It's an honor.

      Greetings!

      Usuń