wtorek, 25 lutego 2014

ZSD Nysa 521 1:43 DeAgostini/IST



Nysa 521 była kolejną wersją samochodu dostawczego serii N oraz 501. Zasadnicza modyfikacja widoczna gołym okiem, to przede wszystkim przebudowa nadwozia samochodu, oraz zastosowanie większych szyb przednich. Pierwsza zmiana ułatwiła dostęp do silnika oraz osprzętu w przednich partiach pojazdu, druga natomiast znacznie poprawiła widoczność i bezpieczeństwo. Prócz tych zmian przeprowadzono także szereg zabiegów kosmetycznych oraz przeprojektowano instalację elektryczną. 



W porównaniu z modelami serii 501 nie zmieniono zawieszenia i nadal stosowano te same jednostki napędowe, czyli dolno- i górnozaworowe silniki M-20 i S-21. Nysa 521 produkowana była w wielu wersjach nadwoziowych, wśród których znalazły się m.in. furgon, mikrobus, sanitarka, towos, izoterma oraz kinowóz.  Samochód bardzo szybko zyskał rzeszę nabywców zarówno w kraju jak i za granicą. Masowo napływały zamówienia z bloku wschodniego i sympatyzujących z nim krajów. Po pokazaniu modelu w roku 1971 na salonie samochodowym w Brukseli również Belgia i RFN wyraziły chęć zakupu dużej ilości tych samochodów. 
Mój egzemplarz Nysy 521 to samochodzik znany zbieraczom z serii KAP. Ładnie zmontowany, dobrze odwzorowany model posiada kilka drobnych wad, które jednak nie zaburzają drastycznie efektu końcowego. Samochód ma ładnie odlane lusterka, dobrze prezentują się teleskopowe wycieraczki. Zapomniano jednak tradycyjnie o czarnych uszczelkach wokół okien i nie wiedzieć czemu felgi samochodu pomalowano błyszczącym lakierem. Zasadniczym błędem merytorycznym jest kształt deski rozdzielczej. Otóż w modelu zastosowano deskę rozdzielczą, z charakterystyczną, plastikową nakładką, która jak wiadomo pojawiła się w późnych seriach produkcyjnych modelu 522.  Powód jest zapewne prozaiczny i decydującym argumentem było obniżenie kosztów produkcji. Stąd ta sama deska w radiowozie, sanitarce czy w opisywanej 521. Ogólnie rzecz ujmując model zasługuje jednak na pochwałę. Na tle kolekcji i różnych jej estetycznych wpadek wypada bardzo dobrze. Za niewielką cenę możemy stać się posiadaczami dobrze prezentującego się eksponatu, a chyba o to właśnie chodzi.








5 komentarzy:

  1. Another interesting pattern I pointed this to the list of future models in my collection.

    I've always liked the front critales two vans with this body for

    greetings and thanks for sharing

    OdpowiedzUsuń