Zastava 1100, zwana także Zastavą
101, produkowana była na licencji Fiata, jako rozwinięcie modelu 128. Zasadniczą
zmianą odróżniającą jugosłowiańskie auto od włoskiego pierwowzoru była bryła
nadwozia. Zastava posiadała
pięciodrzwiowe nadwozie typu hatchback, podczas gdy Fiat 128 był czterodrzwiowym sedanem. Produkcję
Zastavy 1100 rozpoczęto 15 października 1971 roku. Pierwotnie samochód wyposażony był w benzynowy silnik o
pojemności 1,1l sprzężony z cztero-, a później pięciobiegową skrzynią
przekładniową. Prędkość maksymalna
wynosiła 135 km/h, a średnie spalanie sięgało 9,6l. Nieco później do gamy
silników wprowadzono jednostkę o pojemności 1,3l.
Ciekawostką jest, iż model ten w latach 1973 –
1983 produkowany był także w Polsce w zakładach FSO na Żeraniu. Modele
produkowane w FSO nosiły oznaczenie 1100P. Łącznie w Polsce
zmontowano 54 541 egzemplarzy. Stanowiło to jednak nikły procent ogólnego
poziomu produkcji, który do jej zakończenia w 2008 roku wyniósł ponad 1 mln
sztuk. Zastava 1100 jako produkt eksportowy spotykany był niemal we wszystkich
krajach europejskich oraz Afryce.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz