Jeep Willys to bez wątpienia
jeden z najbardziej znanych samochodów wszech czasów. Rodowód tego pojazdu sięga
okresu II Wojny Światowej, kiedy to Armia Amerykańska złożyła zapotrzebowanie
na lekki pojazd rozpoznawczy. Do przetargu stanęły dwie firmy: American Bantam
Car oraz Willys-Overland. Dziś może wydawać się to zabawne, ale Willys ów
przetarg przegrał i amerykańskie wojsko miało otrzymać na wyposażenie samochody
projektowane przez American Bantam Car. Mimo to fabryka Willysa prowadziła
nadal prace konstrukcyjne nad nowym samochodem. Tymczasem Korpus
Kwatermistrzowski Armii Amerykańskiej by zapewnić sobie w razie potrzeby
możliwość błyskawicznego uruchomienia produkcji we wszystkich fabrykach,
przekazał plany Bantama konkurencyjnym firmom Willysa oraz Forda. Choć
zasadniczo konstrukcje Willysa i Bantama były do siebie zbliżone, ostatecznie o
przewadze Jeepa zadecydował mocniejszy silnik będący własną konstrukcją Willysa.
W 1941 roku uruchomiono produkcję seryjną Jeepa Willysa MB.
Z racji coraz
większych zamówień samochód ten produkowano równocześnie w zakładach Forda,
jako model Ford GPW. Bardzo szybko okazało się, że wóz ten nie spełnia jedynie
założeń samochodu rozpoznawczego. Niemal w każdej dziedzinie wóz sprawdzał się
doskonale, a jego uniwersalne walory pozwalały na pełnienie wszelakich funkcji
od samochodu do przewozu rannych, małe baterie działek czy nawet, jako małe
samochody opancerzone. Willys MB poza szerokim zastosowaniem w Armii
Amerykańskiej trafił także do Aliantów. Największe partie samochodów przekazane
zostały Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Również do Związku Radzieckiego w ramach
programu Lend-Lease wyeksportowano znaczną ilość Willysów. To właśnie z ZSRR
samochody te trafiły do Polski gdzie prócz wojska stanowiły także przez długi
czas standardowe wyposażenie Milicji Obywatelskiej oraz służb bezpieczeństwa.
Pod koniec lat 50tych wycofywane Willysy zaczęto złomować. Według różnych
źródeł w Polsce do dnia dzisiejszego przetrwało od 60 do 100 sztuk Jeepów
Willysów MB.
Model dopracowany do szczegółu
OdpowiedzUsuń