Tarpan 233 powstał na bazie
prototypowego samochodu rolniczego Warta 2, który po raz pierwszy pokazano
publicznie w roku 1972 na Wystawie Osiągnięć Rolnictwa Bydgoskiego. Samochód ten,
w dużej mierze oparty na podzespołach Warszawy M20, miał spełniać rolę uniwersalnego
pojazdu skierowanego głównie do rolników. Tarpan 233 oferowany był w dwóch
wersjach nadwoziowych: osobowo-towarowej oraz towarowej. W wersji
osobowo-towarowej samochód mógł przewozić 6 osób oraz 350 kg ładunku. Towarowa
odmiana Tarpana 233 mogła z kolei poza 3 osobami zabrać jeszcze 575 kg ładunku.
Samochód napędzany był silnikami M20 i S-21 połączonymi z 3-biegową skrzynią
przekładniową. Napęd przenoszony był na tylną oś za pomocą dzielonego wału. Nieobciążony
wóz mógł rozpędzić się do 100 km/h. Średnie spalanie Tarpana 233 wynosiło około
13 litrów paliwa.
wtorek, 7 stycznia 2014
FSR Tarpan 233 1:43 PRL DeAgostini/IST
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Mój najlepszy model z KAPu : )
OdpowiedzUsuńPrzyznam, że tez mi się podoba. Ładnie jest wykonany, choć mój egzemplarz ma nieco przybrudzone szyby... ktoś kto go składał zostawił na nich linie papilarne;)
OdpowiedzUsuńTeż tak miałem ale z Starem 20, mogli do 233 dorobić przyczepę tak jak w gazetce
OdpowiedzUsuńKAP to świetna kolekcja ale niestety wiele modeli zrobionych jest bardzo niedbale. Niestety nie mam gazetki do Tarpanów, ale chodzi Ci może o taką robioną z elementów tylej karoserii?
OdpowiedzUsuńNo właśnie taką przecież Tarpan 233 ma hak. Miałem taką na placu rdzewiała i rdzewiała aż sąsiad kupił ją za 100 złoty.
OdpowiedzUsuńPrzyczepki do Tarpanów to ciekawa historyjka. Montowano je w fabryce FSR jako dedykowane właśnie do tych pojazdów. Taki zestaw na pewno świetnie by się prezentował. Przyznam jednak, że nigdy nie miałem okazji widzieć tarpana z oryginalną przyczepą.
OdpowiedzUsuńA ja nigdy Tarpana rolniczego
OdpowiedzUsuń