Yugo 45 znane także, jako Yugo Koral
lub Zastava 102, zaprojektowany został na podzespołach Fiata 127 w 1978 roku.
Samochód napędzany silnikiem o pojemności 0,9 l pochodzącym ze wspomnianego Fiata,
otrzymał zupełnie nowe nadwozie i miał zastąpić wycofywany z produkcji model
Zastava 750. 28 października 1980 roku rozpoczęto produkcję seryjną Yugo 45. W 1984
roku pod maskę wozu trafił nieco większy silnik o pojemności 1,1 litra. Rok później
rozpoczęto eksport samochodu do Stanów Zjednoczonych, gdzie jak się później
okazało niewielkie jugosłowiańskie auto odniosło spory sukces. Przez sześć
kolejnych lat, do roku 1991, wyeksportowano do USA aż 145 511 egzemplarzy
wyposażonych m.in. w klimatyzację oraz automatyczną skrzynię biegów.
Prócz
rynku amerykańskiego mały Yugo trafił niemalże do wszystkich krajów
europejskich. We Włoszech oferowano go jako Innocenti Koral. Ciekawostką jest, iż ten mały
samochodzik spotkać możemy dziś pod wieloma nazwami. Producent wielokrotnie je
zmieniał, tak więc Yugo 45, 55, 60, Zastawa 102, Zastava Jugo (początkowo
pisane przez J) czy Yugo Tempo, Ciao i Koral to ciągle ten sam samochód. Zastavę
Yugo produkowano do 11 listopada 2008 roku. Łącznie z fabryki w Kragujevacu
wyjechało 794 428 egzemplarzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz