Historia pięknej, czechosłowackiej Tatry 603 zaczyna się około 1952
roku kiedy to Rada Wzajemnej Pomocy Gospodarczej (RWPG) podjęła decyzję, iż po
zakończeniu produkcji modelu T 600 zakłady Tatry produkować będą jedynie
samochody ciężarowe. Luksusowe limuzyny dla rządu oraz dygnitarzy importowane
miały być z ZSRR. Nie wszyscy jednak projektanci zakładów Tatry zgodzili się z
taką decyzją i pod pozorem opracowywania planów nowego, trzyosiowego autobusu T
400 pracowali również nad samochodem osobowym zwanym enigmatycznie Valuta. Tymczasem
zapowiadane dostawy luksusowych samochodów z ZSRR opóźniały się znacznie, a
czarę goryczy przelewała jakość wysyłanych do Czechosłowacji pojazdów. Rząd
zdecydował więc w 1953 roku, iż zezwoli projektantom Tatry na prace nad nowym
samochodem osobowym.
W 1954 roku konstruktor Zdeněk Kovář pokazał pierwszą makietę
samochodu oznaczonego symbolem 603. Duże, przestronne auto napędzane miało być
pierwotnie silnikiem o pojemności 3,5 litra jednak z powodu braku odpowiedniej jednostki
postanowiono „tymczasowo” zastąpić ją nieco mniejszym, 2,5 litrowym motorem. W 1955
roku po szeregu badań w tunelach aerodynamicznych zatwierdzono nadwozie i wóz skierowano
do produkcji.
Pierwsze serie produkcyjne oznaczone symbolem 603-1 łatwo odróżnić od
późniejszych dzięki charakterystycznej, szklanej obudowie skrywającej trzy duże
reflektory przednie. W modelu 603-2 zastąpiono je czterema kloszami umieszczonymi
w chromowanej, eliptycznej ramce.
W założeniu Tatra 603 miała być samochodem produkowanym dla urzędników
i dygnitarzy wysokiego szczebla. Jedynie garstka samochodów trafić miała w
prywatne ręce. Czeski samochód znacznie wyprzedzał swoich radzieckich
konkurentów przede wszystkim jakością wykonania oraz nietuzinkową stylistyką co
zdecydowanie wpłynęło na popyt. Wóz eksportowano do wszystkich krajów Europy
Środkowej i Wschodniej, kilka egzemplarzy trafiło także do Chin oraz na Kubę.
Podobno do dziś dnia w posiadaniu byłego kubańskiego przywódcy Fidela Castro
pozostaje biała Tatra 603. Produkcję Tatry 603 zakończono w 1974 roku
zastępując go nowym modelem T 613.
Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuń