Gaz 13 Czajka w czasach Związku Radzieckiego był wyznacznikiem pozycji
społecznej. Podróżujący Czajkami niemal zawsze byli dygnitarzami państwowymi
średniego szczebla. Najwyżsi i najważniejsi wożeni byli limuzynami Ziła, a dla
niższych przewidziano Wołgi. Produkowane przez ćwierć wieku auto zadziwiało
wygodą oraz wyposażeniem, na które składały się elektrycznie opuszczane szyby, trzy
rzędy siedzeń, automatyczna skrzynia biegów ze specjalnym defiladowym
nadbiegiem oraz potężny benzynowy silnik o pojemności 5,5 litra. Warto
zaznaczyć, że był to w owych czasach jedyny samochód w całym bloku wschodnim
posiadający takie wyposażenie.
Gaz 13 Czajka z racji „państwowego”
przeznaczenia produkowany był w kolorze czarnym. Poza podstawową wersją
nadwoziową zmontowano też krótką serię kabrioletów oraz samochodów kombi, które
służyć miały jako rządowe karetki. W latach 1956 – 1981 z fabryki wyjechało
łącznie 3179 Gazów 13. Samochody te często po zakończeniu swojej „państwowej”
funkcji trafiały w ręce taksówkarzy lub do pałaców ślubów. Nieliczne
egzemplarze rządowych karetek zakończyły służbę jako karawany. Kilka
egzemplarzy Czajki, z racji doskonałego zawieszenia zapewniającego stabilną i
wygodną jazdę, przebudowano na potrzeby filmu montując na specjalnych
podstawach kamery telewizyjne.
Breznhev Chaika and other Soviet Prime Ministers.
OdpowiedzUsuńBeautiful, and steeped in history.
Hugs!
Hello, Juanh. You're right, Czajka is the most beautiful car produced in the Soviet Union.
OdpowiedzUsuńHugs!