22 grudnia 1965 roku podpisano umowę licencyjną z włoskim Fiatem
umożliwiającą produkcję w Polsce modelu 125p.
Polski Fiat 125p był połączeniem dwóch modeli: nowego Włoskiego Fiata
125 oraz znajdującego się już u schyłku produkcji Fiata 1300/1500. Samochód był
znacznie uproszczony w porównaniu do swojego włoskiego odpowiednika. Wiele
podzespołów odziedziczył po starszym bracie, czyli wspomnianym 1300/1500,
stanowił jednak i tak krok milowy w zestawieniu z produkowanymi w Polce
Syrenami i Warszawami.
Pierwsze modele Polskiego Fiata 125p zjechały z całkowicie
przebudowanej i unowocześnionej żerańskiej taśmy produkcyjnej w listopadzie
1967 roku. Samochody te składane były jeszcze z części importowanych z Włoch, a
napędzał je silnik o pojemności 1,3 l. Początkowo w gamie jednostek napędowych
znalazły się jedynie dwa silniki o pojemności 1,3 i 1,5 litra. Ostatecznie to
właśnie ten drugi stał się później podstawowym silnikiem napędzającym Polskie
Fiaty 125p. Samochód z taką jednostką posiadał 70 KM i mógł rozpędzić się do
150 km/h spalając przy tym od 8 do 10 litrów paliwa.
W roku 1971 produkcja przekroczyła już 50 tys. egzemplarzy. Wtedy też
podjęto pierwsze znaczne modernizacje samochodu. Poza stricte mechanicznymi
zmianami dotyczącymi układu napędowego, hamulców oraz zawieszenia, wprowadzono
także szereg udoskonaleń w zakresie komfortu i wygody podróżujących.
O zawrót głowy przyprawić mogło wówczas wyposażenie nowego pojazdu. W
opcjach znajdował się odsuwany dach, ogrzewana tylnia szyba, radio, dźwignia
zmiany biegów zamontowana w podłodze (początkowo wszystkie posiadały dźwignię
zmiany biegów przy kierownicy) oraz silnik przystosowany do benzyny o liczbie
oktanowej 78.
Beautiful 125P.
OdpowiedzUsuńHappy 2014 my friend!
Hughs!
Wszyskiego dobrego w nowym roku :)
OdpowiedzUsuń