sobota, 14 grudnia 2013

FSC Żuk A05 1:43 PRL DeAgostini/IST



          W 1958 roku na Międzynarodowych Targach Poznańskich zaprezentowano oficjalnie nowy, polski samochód dostawczy produkowany w zakładach FSC Lublin. Stanisław Tański, główny konstruktor potrzebował dwóch lat by na bazie Warszawy M-20 zbudować prosty samochód użytkowy, któremu nadano nazwę Żuk. Po liczącej 50 sztuk serii próbnej, Żuk na stałe trafił do produkcji seryjnej w 1959 roku zastępując wysłużonego Lublina 51. Bardzo szybko rozpoczęto produkcję różnych wersji nadwoziowych, wśród których znalazł się m.in. zamknięty furgon, oraz wersja pożarnicza szczególnie ceniona przez egipskiego odbiorcę. W 1967 na rynek trafiła wersja skrzyniowa z drewnianą skrzynią ładunkową całkowicie oddzieloną kabiny od kierowcy.  Przez następne lata produkcji Żuk przechodził kilka modernizacji otrzymując m.in. nową osłonę chłodnicy oraz nieco zmienione, przestronniejsze nadwozie. Mimo swojej awaryjności i dość małej mocy samochód stał się hitem nie tylko na rynku polskim ale i zagranicznym. Duża część wynoszącej 587 500 egzemplarzy produkcji, trafiła na eksport. 13 lutego 1998 roku zakończono produkcję sędziwej konstrukcji, która jednak stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów produkcji polskiej. 




1 komentarz: