W 1958 roku na Międzynarodowych
Targach Poznańskich zaprezentowano oficjalnie nowy, polski samochód dostawczy
produkowany w zakładach FSC Lublin. Stanisław Tański, główny konstruktor
potrzebował dwóch lat by na bazie Warszawy M-20 zbudować prosty
samochód użytkowy, któremu nadano nazwę Żuk. Po liczącej 50 sztuk serii
próbnej, Żuk na stałe trafił do produkcji seryjnej w 1959 roku zastępując
wysłużonego Lublina 51. Bardzo szybko rozpoczęto produkcję różnych wersji
nadwoziowych, wśród których znalazł się m.in. zamknięty furgon, oraz wersja
pożarnicza szczególnie ceniona przez egipskiego odbiorcę. W 1967 na rynek
trafiła wersja skrzyniowa z drewnianą skrzynią ładunkową całkowicie oddzieloną kabiny
od kierowcy. Przez następne lata
produkcji Żuk przechodził kilka modernizacji otrzymując m.in. nową osłonę
chłodnicy oraz nieco zmienione, przestronniejsze nadwozie. Mimo swojej
awaryjności i dość małej mocy samochód stał się hitem nie tylko na rynku
polskim ale i zagranicznym. Duża część wynoszącej 587 500 egzemplarzy produkcji,
trafiła na eksport. 13 lutego 1998 roku zakończono produkcję sędziwej
konstrukcji, która jednak stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych
samochodów produkcji polskiej.
sobota, 14 grudnia 2013
Tagi:
# 1:43
# ciężarówka
# deagostini
# dostawcze
# fsc
# furgon
# hobby
# ist
# lublin
# muzeum
# prl
# skrzyniowy
# warszawa
# żuk
FSC Żuk A05 1:43 PRL DeAgostini/IST
Autor wpisu: Szymon "Finster" Stasiczek
żuk
Etykiety:
1:43,
ciężarówka,
deagostini,
dostawcze,
fsc,
furgon,
hobby,
ist,
lublin,
muzeum,
prl,
skrzyniowy,
warszawa,
żuk
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Piękny, smutny żuczek;)
OdpowiedzUsuń